Teleplatforma Pierwszego Kontaktu umożliwia skonsultowanie niepokojących objawów czy otrzymanie e-recepty wygodnie, bez wychodzenia z domu. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200. Telefony od pacjentów są odbierane wtedy, gdy nie działają gabinety lekarzy rodzinnych – w tygodniu od 18:00 do 8:00 rano kolejnego dnia oraz całodobowo w soboty, niedzielę i święta.
Na TPK porad udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze.
Po wybraniu bezpłatnego numeru 800 137 200, w pierwszej kolejności zostaniesz połączony z pielęgniarką lub położną, która sprawdzi uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej, przeprowadzi wywiad, oceni stan zdrowia, udzieli porady czy wystawi e-receptę. Jeśli Twój stan zdrowia wymaga konsultacji z lekarzem, zostaniesz przekierowany do lekarza dyżurującego na TPK. W przypadku nagłego zagrożenia zdrowia i życia, medyk zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego. Może również skierować Cię do najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, gdzie zostaniesz zbadany bezpośrednio przez lekarza.
TPK obsługuje połączenia w języku polskim oraz angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Jest dostępna również dla osób niesłyszących, które korzystają z platformy za pośrednictwem wideoczatu, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego. TPK jest przeznaczona dla osób ubezpieczonych, mieszkających w naszym kraju.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest uzupełnieniem i wsparciem stacjonarnych punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które odpowiadają za podstawową pomoc medyczną wieczorami, w weekendy i święta. W zależności od stanu zdrowia, konsultacja w poradni nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej może mieć formę wizyty stacjonarnej w gabinecie lekarza, teleporady lub wizyty medyka w domu chorego. Jeśli lekarz podejrzewa u Ciebie zakażenie koronawirusem, może skierować Cię na test w kierunku SARS-CoV-2.
W razie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć (IP) lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR).
Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem, powinieneś zgłosić swoje objawy przed kontaktem z personelem SOR lub IP.
W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia jest spowodowany koronawirusem, koniecznie poinformuj o tym dyspozytora, który przyjmuje zgłoszenie.
Przez cały długi weekend do Twojej dyspozycji pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta. Pod numerem 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę uzyskasz wszelkie, niezbędne informacje o postępowaniu w przypadku zakażenia koronawirusem.
Konsultanci podpowiedzą również, gdzie szukać najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz jak skontaktować się ze szpitalem.
źródło: Rzecznik Prasowy Pomorskiego OW NFZ
data publikacji: 2 czerwca 2021 r.